Outsourcing

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/k3r1/domains/k3r.com.pl/public_html/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
 
Outsourcing oznacza wyniesienie operacji na zewnątrz firmy. Aktualnie wiele firm przenosi pewne sfery działalności poza swoje struktury. Działania takie pozwalają skupić się na podstawowym obszarze aktywności biznesowej, a informatyka idealnie nadaje się do przeprowadzenia takiego zabiegu.
Pojęcie outsourcingu informatycznego jest dosyć szerokie i w praktyce oznacza powierzenie określonych procesów informatycznych firmom zewnętrznym. Usługi outsourcingowe nie mają jasno zdefiniowanej grupy docelowej, bowiem można je stosować w każdym segmencie rynku: od kilkuosobowych firm do międzynarodowych korporacji.
 
Oddanie usług IT w outsourcing pozwala klientowi nie tylko skupić się na jego podstawowej działalności biznesowej, ale także zmniejszyć zakres obowiązków kadry kierowniczej. Główne czynniki przemawiające za outsourcingiem IT, to:    obniżenie kosztów
  • użytkowania technologii informatycznych,
  • usprawnienie kontroli kosztów IT, co przy własnych służbach IT jest trudne do osiągnięcia,
  • skrócenie czasu wdrożenia nowych rozwiązań,
  • brak konieczności finansowania specjalistycznych szkoleń własnych służb IT,
  • znaczne ograniczenie ryzyka wyboru niewłaściwej technologii,
  • zwiększenie niezawodności eksploatowanych systemów IT,
  • poprawa jakości obsługi użytkowników,
  • skuteczniejsze egzekwowanie oczekiwań, niż w przypadku własnych służb informatycznych.
Poprawne relacje z dostawcą usług pozwalają korzystać z jego doświadczeń, a w konsekwencji - lepiej zarządzać.
Aktualnie najbardziej popularne rodzaje informatycznych usług outsourcingowych to:
 
  • hosting (w zakresie poczty elektronicznej i serwisów internetowych),
  • serwis sprzętu komputerowego,
  • zarządzanie i opieka nad infrastrukturą sieciową,
  • archiwizacja danych,
  • nadzór nad bezpieczeństwem informatycznym,
  • wdrażanie systemów informatycznych,
  • szkolenia użytkowników,
  • outsourcing informatycznych systemów zarządzania (model ASP),
  • wsparcie techniczne (helpdesk),
  • outsourcing zasobów ludzkich (informatyków).
Według przeprowadzonych badań (IDG Poland SA) główne motywy wprowadzenia outsourcingu informatycznego to:
  • zmniejszenie kosztów (40 %),
  • brak odpowiednich specjalistów w firmie (32 %),
  • poprawienie jakości (20 %),
  • skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek (19 %),
    a największe korzyści z outsourcingu to:
  • podniesienie jakości aplikacji i wspomagania funkcji IT (29 %),
  • zmniejszenie wydatków na dział informatyczny (25 %),
  • możliwość szybszego zakończenia projektu (21 %),
  • zmniejszenie zatrudnienia (21 %),
  • zwiększenie bezpieczeństwa (9 %).
Na polskim rynku jest mało przypadków przejęcia całkowitej obsługi informatycznej przez firmy outsourcingowe. Klienci decydowali się raczej na wydzielenie ze swoich struktur określonych procesów i projektów informatycznych. Jednak obecnie wzrasta zainteresowanie tzw. pełnym outcourcingiem, w najbardziej zaawansowanym przypadku sprowadzającym się do przejęcia pełnej obsługi IT klienta. Wydaje się, iż popularność usług outsourcingowych idzie w parze ze wzrostem świadomości znacznych kosztów stosowania środków i systemów informatycznych i umiejętnością identyfikacji miejsc powstawania tych kosztów.
Według różnych analiz rynkowych, rynek outsourcingu IT będzie rósł do roku 2005 w tempie 40-60 procent rocznie. W Polsce dynamika ta będzie na poziomie 20-25 procent (obecnie 16-18 procent).