Outsourcing oznacza wyniesienie operacji na zewnątrz firmy. Aktualnie wiele firm przenosi pewne sfery działalności poza swoje struktury. Działania takie pozwalają skupić się na podstawowym obszarze aktywności biznesowej, a informatyka idealnie nadaje się do przeprowadzenia takiego zabiegu.
Pojęcie outsourcingu informatycznego jest dosyć szerokie i w praktyce oznacza powierzenie określonych procesów informatycznych firmom zewnętrznym. Usługi outsourcingowe nie mają jasno zdefiniowanej grupy docelowej, bowiem można je stosować w każdym segmencie rynku: od kilkuosobowych firm do międzynarodowych korporacji.
Pojęcie outsourcingu informatycznego jest dosyć szerokie i w praktyce oznacza powierzenie określonych procesów informatycznych firmom zewnętrznym. Usługi outsourcingowe nie mają jasno zdefiniowanej grupy docelowej, bowiem można je stosować w każdym segmencie rynku: od kilkuosobowych firm do międzynarodowych korporacji.
Oddanie usług IT w outsourcing pozwala klientowi nie tylko skupić się na jego podstawowej działalności biznesowej, ale także zmniejszyć zakres obowiązków kadry kierowniczej. Główne czynniki przemawiające za outsourcingiem IT, to: obniżenie kosztów
- użytkowania technologii informatycznych,
- usprawnienie kontroli kosztów IT, co przy własnych służbach IT jest trudne do osiągnięcia,
- skrócenie czasu wdrożenia nowych rozwiązań,
- brak konieczności finansowania specjalistycznych szkoleń własnych służb IT,
- znaczne ograniczenie ryzyka wyboru niewłaściwej technologii,
- zwiększenie niezawodności eksploatowanych systemów IT,
- poprawa jakości obsługi użytkowników,
- skuteczniejsze egzekwowanie oczekiwań, niż w przypadku własnych służb informatycznych.
Poprawne relacje z dostawcą usług pozwalają korzystać z jego doświadczeń, a w konsekwencji - lepiej zarządzać.
Aktualnie najbardziej popularne rodzaje informatycznych usług outsourcingowych to:
- hosting (w zakresie poczty elektronicznej i serwisów internetowych),
- serwis sprzętu komputerowego,
- zarządzanie i opieka nad infrastrukturą sieciową,
- archiwizacja danych,
- nadzór nad bezpieczeństwem informatycznym,
- wdrażanie systemów informatycznych,
- szkolenia użytkowników,
- outsourcing informatycznych systemów zarządzania (model ASP),
- wsparcie techniczne (helpdesk),
- outsourcing zasobów ludzkich (informatyków).
Według przeprowadzonych badań (IDG Poland SA) główne motywy wprowadzenia outsourcingu informatycznego to:
- zmniejszenie kosztów (40 %),
- brak odpowiednich specjalistów w firmie (32 %),
- poprawienie jakości (20 %),
- skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek (19 %),
a największe korzyści z outsourcingu to:
- podniesienie jakości aplikacji i wspomagania funkcji IT (29 %),
- zmniejszenie wydatków na dział informatyczny (25 %),
- możliwość szybszego zakończenia projektu (21 %),
- zmniejszenie zatrudnienia (21 %),
- zwiększenie bezpieczeństwa (9 %).
Na polskim rynku jest mało przypadków przejęcia całkowitej obsługi informatycznej przez firmy outsourcingowe. Klienci decydowali się raczej na wydzielenie ze swoich struktur określonych procesów i projektów informatycznych. Jednak obecnie wzrasta zainteresowanie tzw. pełnym outcourcingiem, w najbardziej zaawansowanym przypadku sprowadzającym się do przejęcia pełnej obsługi IT klienta. Wydaje się, iż popularność usług outsourcingowych idzie w parze ze wzrostem świadomości znacznych kosztów stosowania środków i systemów informatycznych i umiejętnością identyfikacji miejsc powstawania tych kosztów.
Według różnych analiz rynkowych, rynek outsourcingu IT będzie rósł do roku 2005 w tempie 40-60 procent rocznie. W Polsce dynamika ta będzie na poziomie 20-25 procent (obecnie 16-18 procent).